Archív kategorií: HUDOBNÁ LEKÁRNIČKA

Najlepší gitaristi – vol.4 – Ana Vidovic

Najlepší gitaristi – The Best Guitarists – vol.4

Ana Vidovic

Ana Vidovč

Ana Vidovic, Anna Vidovič (* 8. november1980) je dievča z chorvátskeho mestečka Karlovac neďaleko Záhrebu. Na gitare začala hrať keď mala 5 rokov. Priviedli ju k nej starší  súrodenci, brat Viktor (gitarový samouk) a sestra Silvia (vtedy žiačka  hry na klavíri), ktorá malú Annu učila čítať noty.  Zrejme intuitívne vycítili jej vrúcny vzťah k tomuto hudobnému nástroju a všemožne  ju spoločne s rodičmi  pri prvých detských krokoch podporovali. 

Už ako 7 ročná  mala prvé verejné vystúpenie a v 11 rokoch vystupovala na medzinárodnej scéne. Vo veku 13 rokov sa stala najmladšou študentkou na prestížnej Národnej hudobnej akadémii v Záhrebe, kde študovala u chýrneho profesora Istvana Romera.

Onedlho, už pri jej prvých vystúpeniach sa začal prejavovať jej  mimoriadny talent, ktorý časom dozrel v  obdivovaný dar jedinečnej MUZIKÁLNOSTI. 

Ana Vidovic je dnes vyhľadávanou hudobníčkou v hre na klasickej gitare nielen pre jedinečný, krásny tón a precíznu techniku, ale aj celkový distingvovaný prejav jej osobnosti. Odborníci ju zaraďujú medzi elitných hudobníkov sveta. 

Ana Vidovic
Source: Ana Vidovic – Cleveland Classical Guitar Society

V trinástich našla lásku na celý život.

 

Anna Vidovič
klick on

 

Zoznam jej hudobných ocenení , rovnako ako zoznam miest kde úspešne vystupovala  je dlhý.  Zrejme pre záujemcov bude najvhodnejším spôsobom jeho sprístupnenie uvedením dostupných odkazov.

Ana Vioste nadovic | Classical Guitar (classicalguitarmagazine.com)

Ana Vidovic | Allegro Guitar Society

Dôkazom môže byť aj to, že práve v deň zverejnenia tohoto blogu       ( 17.7. 2024) mala Ana Vidovic v Tokiu úvodný  koncert svojho japonského turné vypredaného s veľkým predstihom.

Ana Vidovic on tour, between two concerts at the airport
on tour, between two concerts at the airport

Untermyer Gardens Conservanc, New York
Untermyer Gardens Conservanc, New York, source: https://www.facebook.com/barbigracner
Ana Vidovic Untermyer Conservanc, New York
Untermyer Gardens Conservanc, New York, source: https://www.facebook.com/barbigracner

Ana Vidovic Untermüller Gardens Conservanc, New York

Untermyer Gardens Conservanc, New York, source: https://www.facebook.com/barbigracner

So svojími priaznivcami bola v kontakte aj počas pandémie Covid a pripravila pre nich celý rad streamov.

 

Najlepší gitaristi – vol.3 – Francis Goya

Najlepší gitaristi – The Best Guitarists – vol.3

 Francis Goya

Francis Goya (Francis Weyer) sa narodil do hudobníckej rodiny v belgickom meste Liege  (*16.máj 1946) .

Francis Goya Family
Francis Goya (Francis Weyer) jeho súrodenci a rodičia. Po kliknutí VIAC.

Nahral päťdesiat albumov, z ktorých mnohé dosiahli zlatý alebo platinový status. V roku 1975 sa vydal na sólovú dráhu, zmenil si meno na Goya. Hneď jeho prvý sólový singel Nostalgia sa stal medzinárodným hitom. Nasledujú mnohé ďalšie ozdobené zlatými a  platinovými platňami nielen  v Európe, ale aj Ázii a Južnej Amerike.

V roku 1981 sa stáva prvým umelcom v histórii, ktorý v čase vrcholiacej studenej vojny vystupoval  v Moskve s prestížnym orchestrom Bolšoj a nahral tam jedinečnú platňu.   Udalosť, na ktorú sa dodnes spomína bola na “ruský spôsob” sprevádzaná balalajkami a chórom 50  spevákov.

Francis Goya Sentimental Romantic Guitar

Nostalgia 

Russian Love Songs

 

[ 00:00 ] 1. Again [ 02:56 ] 2. It might as well be spring [ 06:25 ] 3. My happiness [ 09:55 ] 4. Melodia [ 13:18 ] 5. Guilty [ 16:31 ] 6. Blue Moon [ 19:46 ] 7. Golden earrings [ 22:55 ] 8. Symphonie [ 25:57 ] 9. Mona Lisa [ 29:25 ] 10. Heaving you by my side [ 32:44 ] 11. The things we did last summer [ 36:25 ] 12. Now is the hour

 

 

 Diskografia a iné personálie

Záhadné účinky hudby

 

 

Najlepší gitaristi – vol.2 – Claude Ciari

Najlepší gitaristi – the best Guitarists – vol.2 –

Claude Ciari

Claude Ciari sa narodil v Nice, Côte d’Azur (Francúzsko), v roku 1944 talianskemu otcovi a rumunskej matke. Fotografia na stránke Holocaust Memorial Museum hovorí, že ako malému chlapcovi mu do života kruto zasiahol holocaust a nacistické prenasledovanie. Našťastie to jeho talent nezničilo. 

Claude Ciari
zdroj: © The Jacob Rader Marcus Center of the American Jewish Archives

Ten sa začal prejavovať už v skorom detstve a ako gitarový hráč začal upútavať pozornosť poslucháčov ako jedenásťročný. Keď mal šestnásť rokov, pripojil sa k rockovej skupine „Les Champions“ ako hlavný gitarista. Skupina sa stala najlepšou inštrumentálnou skupinou vo Francúzsku. Claude, vedomý si svojho  talentu, sa rozhodol v roku 1964 pokračovať vo svojej kariére sám a dať voľný priechod svojej vášni pre gitaru a country hudbu na 12-strunovej gitare. Nahral album s rumbou „La Playa“, ktorý sa stal hitom v 45 krajinách. Mal 20 rokov a na svojom konte  mnoho miliónov predaných platní. 

Claude Ciari La Playa

Claude sa v roku 1974 presťahoval z Francúzska na Tahiti.  Jednou z krajín, kam chodieval často vystupovať bolo Japonsko. Tam  stretol svoju japonskú manželku, ktorá bola modelkou. Majú dve deti  a Claude v roku 1985 nakoniec prijal  japonské občianstvo. Odvtedy žije v Japonsku.

Claude nahral viac ako 50 albumov a vystupuje v mnohých krajinách, píše soundtracky pre televízne programy a stále vystupuje aktívne na pódiu,  v televízii a rádiu.

 

 

 

01. Le Premier Pas (0:00) 02. Amsterdam Sur Eau (4:12) 03. El Bimbo (7:31) 04. Nabucco’s Guitar (10:17) 05. Solenzara (13:09) 06. Ramona (15:40) 07. La Playa (19:00) 08. La Chanson Pour Anna (21:48) 09. 13 Jours En France (25:15) 10. Danny`s Theme (27:02) 11. Adoro (29:12) 12. How Deep Is Your Love (32:14) 13. Concierto De Aranjuez (35:57) 14. Sans Toi Mamie (41:10) 15. Hymne A L`amour (43:35) 16. Romance D`amour (47:12) 17. Maria Elena (50:19) 18. Les Parapluies De Cherbourg (53:24) 19. Il Etait Une Fois Dans L`ouest (57:00) 20. Johny Guitar (1:00:29) 21. The Music Played (1:02:54)

Najlepší gitaristi – vol.1 – ARMIK

Najlepší gitaristi – The best guitarists – vol.1 – ARMIK

 

Armik Dashchi Najlepší gitaristi - vol. 1 - ARMIK
Armik Dashchi

Gitarista ARMIK,

celým menom  Armik Dashchi je gitarista iránsko-arménskeho pôvodu , ktorý žije a tvorí v USA. Odborníkmi je vnímaný ako  zaklateľa hudobného štýlu New Flamenco . Nahral viac ako  30 albumov, z ktorých viaceré sa dostali medzi najlepšie albumy roka..

Jeho  talent sa prejavil  už v siedmich rokoch keď bez vedomia rodičov vymenil svoje hodinky za klasickú gitaru na ktorej spočiatku tajne cvičil v pivnici.  Vo veku deviatich rokov absolvoval Armik formálne skúšky v hre na gitare a ako 12 ročný sa stal  profesionálnym hudobníkom. 

Armik - Isla Del Sol

Hudobná lekáreň

HUDOBNÉ DUELY III

V hudobnom svete je pomerne bežné, že niekto zloží a aj zaspieva pieseň a zrazu príde niekto iný a zaspieva ju po svojom. 

HUDOBNÉ DUELY  III

ponúkajú lyrické piesne o osudovej láske a túžbach jej naplnenia.

Posúďte. Páči sa vám viac pôvodná pieseň, alebo jej coververzia?

Text piesne môže byť upravený, alebo celkom iný, skladba môže mať iné tempo, znejú v nej iné hudobné nástroje a niekedy má aj inú melodičnosť. Napriek tomu ju však poslucháč ľahko identifikuje a priradí k originálu. Stáva sa, že nová verzia piesne zmení aj hudobný žáner ku ktorému patrí tá pôvodná. Niektoré z najznámejších môžete nájsť v HUDOBNÝCH DUELOCH I a II .

DUEL dvadsiaty:

Je to aj  prípad piesne Dolly Parton “I Will Always Love You”, ktorá bola zložená a naspievaná v country štýle ešte v roku 1973.

O takmer 20 rokov neskôr ju naspievala Whitney Houston. Obe verzie sú mimoriadne obľúbené avšak tá s Whitney sa stala najpredávanejšou “piesňou lásky” v histórii. Iste k tomu prispel aj film Osobný strážca, v ktorom speváčka hrala hlavnú postavu s Kevinom Costnerom.

 

I Will Always Love You - český preklad Hudobné duely III

 

Vypočujte si ako túto  pieseň zaspievala mladučká česká speváčka Eliška Rusková vo finále Superstar v roku 2018.

DUEL dvadsiatyprvý:

 

Slová k slovenskej verzii piesne napísal Zoro Laurinc a spieva ju Lýdia Volejníčková.  Originál je originál, ale táto  naša verzia je celkom slušná, čo poviete?

a v tejto úprave je snáď najkrajšia

očarujúce je to najmenšie dievčatko v strede – ” radosť samá” 🙂

DUEL dvadsiatydruhý:

Jedna z nesmrteľných piesní Paula Anku (1958)   

“You Are My Destiny” 

jedna neoprávnene prehliadaná  coververzia

v interpretácii Lucie Bílej (2009)

absolut  🙂

DUEL dvatsiatytretí:

Dr.Hook – Sylvias mother

Táto pieseň skupiny Dr.Hook sa objavila na jej prvom albume v roku 1972 a hneď sa zaradila na prvé priečky v rádiách a predaji v anglicky hovoriacich krajinách. Jej autorom je spevák skupiny Shel  Silverstein. Už o rok na to ju v českej verzii naspievali Petr Spálený a trochy neskôr aj  Jiří Schelinger.  Tá pieseň Jiřího Schelingera bola mojím objavom pri príprave tohoto blogu a priznávam “dostala ma”.

Ktorá z týchto verzií dostala váš hlas. 🙂

DUEL dvatsiatyštvrtý:

Táto country westernová pieseň  prvýkrát  zaznela v roku 1952 – pod názvom „May God be with you“ (Nech je Boh s Tebou). Ako autori piesne sú uvádzaní Larry Russel, Inez James a Buddy Pepper; čo je pri jednej piesni trochu nezvyčajé. Text vznikol k hudbe prisudzovanej klavíristovi Libarace, ktorý ju skomponoval ako voľnú improvizáciu  k “svetlu sviečky”.

Jej prvými zanamenanými interpertmi boli Les Paul & Mary Ford.

 

Spievali ju mnohí speváci, ale vo svete ju preslávil až Tony Orlando v tejto verzii, na internete nedostupnej, ale objavenej v audio formáte, v súkromnom archíve .

Tony Orlando & Dawn Hudobné duely III
Tony Orlando & Dawn

Vo svojom repertoári ju mali  Connie Francis, Nana Mauskouri

 

a napríklad aj Nat King Cole

v našich zemepisných šírkach to boli Kučerovci , Yvetta Simonová a Milan Chladil

a tiež Jitka Zelenková a Jana Kocianová

HUDOBNÉ DUELY  III

BIOAKUSTIKA rastlín

Vývoj v oblasti skúmania vzťahov medzi hudbou a rastlinami  zákonite prešiel od empirických pokusov k exaktneším prístupom. Začali sa im  venovať také odbory akými  sú biofyzika,  biochémia, fyziológia, elektronika a ich interdisciplinárna odnož bioakustika.

Kvety Brugmasie nazývané aj tropické Vuvuzely

Kvety Brugmasie nazývané aj tropické Vuvuzely, alebo tiež africké trúby.

Tieto nové prístupy opúšťajú skúmanie vplyvu hudby a smerujú k  experimentom so zvukmi, vrátane infra- a ultra-  zvukov. To umožňuje vedcom presnejšie definovanie hypotéz a nastavenie projektov výskumu, presné merania tak aby získané výsledky boli akceptované vedeckou metodológiou, širšou vedeckou obcou a nakoniec aj praxou.

Pozoruhodné informácie aj s priamymi odkazmi na vedeckú štúdie v tomto smere priniesol portál ALDEBARAN

Bioakustika rastlín

v nedávno zverejnenom článku  Vladimíra Scholtza

Bioakustika rastlín
Počujú rastliny?
“Keď rastliny kričia”

V ďaľšom výskume tím biológov z Telavivskej univerzity v Izraeli zistil, že nielen zvieratá, ale aj rastliny vydávajú zvuky.

 

Magazín o vede a technike Quark nedávno v článku

publikoval výsledky výskumu tímu biológov z tejtoj univerzity v  ktorí  zistili, že aj rastliny vydávajú zvuky. Najmä ak sú v strese. Ak sú poškodené alebo  cítia ohrozenie.

Výskumníci zistili, že ultrazvukový „výkrik“ vydávajú aj vtedy, keď sú ich  stonky odrezávané, alebo ak nemajú dostatok vlahy.

Vtedy emitujú zvuky – podobne ako mnoho zvierat –, a to pomocou ultrazvukových kliknutí, ktoré ľudské ucho nezachytí. Podľa vedcov tieto zvuky nesú informáciu o fyziologickom stave rastliny. Vedci na čele s profesorkou Lilach Hadanyovou zostavili záznamový systém s dvoma mikrofónmi v akusticky izolovanom boxe, v ktorom boli umiestnené rastliny – rajčiak jedlý (Solanum lycopersicum) a tabak virgínsky (Nicotiana tabacum).

Skúmali rastliny počas stresu zo sucha, rezania stonky a bežnej kontroly. Zamerali sa na ultrazvukový zvukový rozsah (20 – 150 kHz), kde je šum v pozadí slabší. Počet zvukov emitovaných rastlinami v období sucha bol asi 35 x (rajčiak) a 11 x(tabak) za hodinu. Pri rezaní emitovali rastliny zvuky v priebehu hodiny asi 25-krát (rajčiak) a 15-krát (tabak). Naopak, počet zvukov emitovaných rastlinami pri bežných kontrolách bol nižší ako jeden za hodinu. Vedci zaznamenali 65 dB hladiny akustického tlaku ultrazvukových vĺn 10 cm od rastlín, čo naznačuje, že tieto zvuky mohli byť detegované niektorými organizmami až do vzdialenosti niekoľkých metrov.

Podľa našich vedomostí prvý raz ukazujeme, že stresované rastliny vysielajú zvuky prenášané vzduchom, ktoré je možné zaznamenávať na diaľku, a to v akustických komorách aj v skleníkoch”, uviedli . Vyslovili tiež názor, že ďalšie skúmanie bioakustiky rastlín môže otvoriť nové možnosti ich pochopenia a ich vzájomného pôsobenia so životným prostredím, čo môže mať významný vplyv aj na poľnohospodárstvo.

Bioakustika rastlín
Vedci merali frekvenciu a intenzitu zvuku, ktoré sa líšili ako podľa druhu rastliny, tak aj podľa druhu stresu. Tieto zistenia sú zapojené do modelu učenia, ktoré predpovedá, aké typy zvukov produkujú iné  stres.

Sledujte čo urobí so zvädnutým klíčkom paradajky syntezátor reprudukujúci signály z rastliny  do oživujúcich zvukov.  Za niekoľko  minút.

 

Toto zariadenie tiež generuje muziku, ktorá je výsledkomjeho komunikácie s rastlinou . Zariadenie má názov Hudba rastlín (Music of the plants) a pred istým časom si ho  z Damanhuru  priniesla Hanka SEKULOVÁ, autorka kníh, lektorka, propagátorka a návrhárka prírodných jedlých liečivých ekosystémov.

 

 

Viac TU

BIOAKUSTIKA

HUDBA A RASTLINY

PROLÓG

hudba a rastliny

22. júna 2020 v čase vrcholiacej pandémie COVID 19 bol prostredníctvom streamingu odvysielaný fascinujúci „Koncert pre biocén“, na ktorom sláčikové kvarteto UceLi Quartet zahralo Pucciniho „Chryzantémy“ publiku zloženému z 2 292 rastlín zo škôlok v tejto oblasti. Rastliny boli neskôr doručené 2 292 zdravotníkom Hospital Clinic de Barcelona.

Symbolika tohto počinu je veľavravná. Možno jeho aktéri chceli povedať, že rastliny sú omnoho lepšie prispôsobené zákonom prírody  ako ľudia a  akoby väčšina z nás predpokladala. 

Ak  premýšľame o našej planéte existujú všadeprítomné dôkazy, že rastliny sa dokážu aj brániť. Neúnavne zarastajú priestory, ktoré sme im vzali a dokonca majú schopnosti zahladiť devastáciu prírody spôsobenú nami  ľuďmi. Metafyzici dokonca hovoria, že rastliny boli na tejto planéte nielen skôr ako ľudstvo, ale že ho aj prežijú.

Je najvyšší čas prejavovať im pozornosť a rešpekt aký im právom patrí. 🙂

Pôsobí hudba na rastliny, alebo je to len mýtus?

Zdalo by sa, že hudbu môžu vnímať len stvorenia, ktoré majú uši, ale množstvo pozorovaní však naznačuje, že rastliny na hudbu skutočne reagujú.

BYLINKÁRKA – PRVÁ MUZIKOTERAPEUTKA V PREŠPORKU 

je blog, v ktorom popisujem životný príbeh istej Kristíny Matulovej. Žila na prelome 19. a 20. storočia a mezi prešpurákmi dodnes pretrváva legenda o tom ako na citare hrávala rastlinkám vo svojej záhradke v presvedčení, že im to prospieva. Museli to byť čarovné chvíle a večná škoda, že sa nezachovalo žiadne audio-video. :) 

Nám však k ich pripomenutiu iste stačí trochu predstavivosti a  obdiv k tejto pozoruhodnej žene.

Inšpirované FB statusom Ondreja Jajcaja v skupine "Prešpurčina ešte nezgegla" 4.júla 2020.

Na vtedajšie časy bola Kristína Matulová nielen vzdelaná, ale aj dosť nekonvenčná, samostatná a nezávislá žena. Napriek tomu si dokázala nájsť cestu do vyšších spoločenských kruhov a získať tam uznanie ctihodných prešporských dám.

Jej duša prahla po objavovaní a experimentoch.

V jednej staršej knihe objavila výrok významného švédskeho prírodovedca, lekára, entomológa, botanika a a zakladateľ taxonómie Carla Linné (1707- 1778) , ktorý tvrdil, že” hudba jest na Floru blahodárna”.  Začala vyhrávať na svojej citare svojim bylinkým. Na vlastné oči videla ako rastú pre jej očami a otáčajú sa za jej hudbou .

Detail citary Kristíny Matulovej Hudba a rastliny
Detail citary Kristíny Matulovej. Zdroj:Ondrej Jajcaj

Dávno pred ňou i pred Carlom Liné sa datujú prvé  zmienky  o tom, že rastliny reagujú na hudbu.

Napríklad v starovekých indických legendách sa uvádza, že keď boh Kršna hral na flautu, ruže sa otvárali priamo pred očami ohromených poslucháčov.

Hudba a rastliny
Krišna čaruje

V 20. storočí sa začali hromadiť argumenty  o vplyve hudby na rastliny získané v dôsledku serióznych experimentov uskutočňovaných nezávislými výskumníkmi z rôznych krajín. Medzi nimi aj dôkazy, že hudba nielen zlepšuje vzhľad rastlín , ale prispeva aj k hojnejšej úrode.

V 70 tych rokoch 20. storočia výskumníci vo Švédsku a vtedajšom ZSSR zistili, že protoplazma rastlín pozorovaná mikroskopmi sa pod vplyvom hudby pohybuje výrazne rýchlejšie.

Vedci ten to jav interpretujú nasledovne: 

Zvuk sa prenáša vo forme vĺn, ktoré prechádzajú médiom, napríklad vzduchom alebo vodou. Vlny spôsobujú, že častice v tomto médiu vibrujú. Keď zapnete rádio, zvukové vlny vytvárajú vo vzduchu vibrácie, ktoré spôsobujú vibráciu ušného bubienka. Táto tlaková energia sa premieňa na elektrickú energiu pre mozog, aby sa premietla do toho, čo vnímame ako hudobné zvuky.

Rastliny „hudbu nepočujú“, ale cítia vibrácie zvukovej vlny. Protoplazma, priesvitná živá hmota, z ktorej sú zložené všetky živočíšne a rastlinné bunky, je v neustálom pohybe. Vibrácie zachytené rastlinou môžu urýchliť protoplazmatický pohyb v bunkách. To stimuluje absorpciu živín a  zlepšuje ich rast .

Výber z ďaľších výskumov.
INDIA

Annamalia University je vysoko uznávaná inštitúcia v Indii. V roku 1962 vedúci katedry botaniky na univerzite, Dr. TC Sing dohliadal na experimenty s vplyvom rôznych hudobných zvukov na rýchlosť rastu rôznych rastlín.

Jeho štúdia odhalila, že ak boli rastliny bazalky vystavené pôsobeniu hudby rástli rýchlejšie Rastliny vyrástli o 20 % vyššie  a nabrali o 72 % biomasy viac ako zvyčajne.  Počas rovnakého časového obdobia v kontrolnej skupine bazaliek na ktorú nepôsobila žiadna hudba. neboli zaznamenané žiadne zmeny .

Experiment spočiatku zahŕňal použitie klasickej hudby. Výskumníci experimentovali s hudbou známou ako  raga hudba, ktorá zahŕňala flautu, husle a harmónium, prenosným nastrojom podobným organu. Výsledky boli podobné .

https://youtu.be/_gCN7cuVkww

Neskôr uskutočnili experimenty aj na poľných plodinách. Štúdia odhalila, že keď boli plodiny vystavené hudbe, ich veľkosť vzrástla o 25 až 60 percent nad priemer v regióne.

Nakoniec vedci z Annamalia University určili, že z viacerých hudbných nástrojov mali najvýznamnejší pozitívny vplyv na rast rastlín husle.

USA 

O desaťročie neskôr výskumníčka Dorothy Retallack uskutočnila štúdiu, v ktorej boli rastliny vystavené rôznym druhom hudby alebo hudobných zvukov. Jedna skupina rastlín nechali vystavenú nie práve najpríemnejšiemu  tónu F počas ôsmich hodín. Druhá skupina bola vystavená rovnakému tónu tri hodiny. Tretia skupina bola kontrolná kategória a nebola vystavená žiadnemu zvuku. Do dvoch týždňov rastliny v prvej skupine zahynuli, v druhej živorili a v tretej vyzerali zdravo.

Dorothy Retallack

 tiež robila experimenty s rôznymy druhmi hudby. Pozorovala, že rastliny vystavené klasickej hudbe sa nakláňali k sebe, k zdroju hudby a navzájom sa prelínali. Rastliny vystavené rockovej hudbe sa odchyľovali od reproduktora a akoby sa pokúšali vyliezť na sklenenú ohradu skleníka. 

V tomto experimente boli rôzne rastliny vystavené rôznym typom rockovej hudby, vrátane Led Zeppelin a Jimiho Hendrixa. Bez výnimky bol na všetkých exponovaných rastlinách pozorovaný abnormálny vertikálny rast a menšie listy. Nakoniec vedci zistili poškodenie rastlín, ktoré bolo podobné zmenám, ktoré spôsobila nadmerná zálievka.  Nechtíky lekárske, ktoré boli v tejto štúdii vystavené rockovej hudbe uhynuli do dvoch týždňov. Zistenia z týchto štúdií publikovala Dorothy Retallack v knihe The Sound of Music and Plants, ktorá vyšla v roku 1973. 

Hudba a rastliny

Viac TU

 

Vedci sú však stále nejednotní pokiaľ ide o jednoznačné a presvedčivé dôkazy, že hudba pozitívne ovplyvňuje rastliny – alebo v niektorých prípadoch má negatívny vplyv.

Taliansko

A hoci väčšina malých i veľkých pestovateľov rastlín nezačleňuje hudbu do svojich kultivačných režimov vo svete sa objavujú stále nové správy. Napríklad stále viac vinohradov dôsledne vystavuje svoje vinohrady hudbe a verí, že to pomáha ich viniču.

 

klíčik viniča Hudba a rastliny

Istý Giancarlo, talianský pestovateľ citrusov vysielal v noci vo svojich sadoch hudba Mozarta, pretože bol presvedčený, že jeho stromom to prospieva.

Hudba a rastliny

Jeho kolegovia sa mu vysmievali. Ak však zistili, že jeho pomarančovníkuydozreli o 2 týždne skôr tak ho začali brať vážne. Skúmaním tejto skutočnosti sa dokonca zaoberal profesor Stefano Mancuso vedúci Medzinárodného laboratória pre rastlinnú neurobiológiu na Univerzite vo Florencii.

Opakovane sa  objavujú poznatky, že mimoriadne záleží na štýle, druhu hudby.
HOLANDSKO

Štúdie z Holandska poukazujú na to, že klasická hudby vedie k zvýšeniu výnosu, zatiaľ čo tvrdý rock spôsobuje smrť rastlín. Stačia vraj dva týždne a rastliny, ktoré „počúvali“ klasiku boli svieže, sýto zelené a aktívne kvitnúce.  Rastliny, ktoré dostali “dávku” rocku vyrástli exrémne vysoko, boli tenké, nekvitli  a čoskoro uhynuli. Aj tieto štúdie poukázali na to, že rastliny, ktoré boli vystavené pôsobeniu  “klasiky” sa tiahli smerom k zdroju zvuku, rovnako ako by tam bol zdroj svetla.

Záleží aj na hudobných nástrojoch.

Niektoré experimenty naznačujú, že na rastliny pôsobí pokojná, plynulá, ťahavá hudba, ktorú nemožno jednoznačne klasifikovať  ako klasickú podobne ako organovú hudbu. Napr.  severoindická hudba sitar, tiež tabla (perkusie), alebo  arménska hudba nástroja duduk.

Zrejme by podobne pôsobila aj slovenská fujara. 

Dnes sa na internete objavujú celé playlisty a predávajú CD s hudbou pre skleníky, viniče, či obľúbených  domácich solitérov.  Dokonca sa vyrábajú špeciálne prístroje, ktoré snímajú jemné elektrické signály zo živých rastlín, analyzujú ich a podľa nich syntetizuje hudobné tóny. Tie vraj fungujú na príncípe spätnej väzby.  Výšku tónov  a ich tempo si vlastne určuje  rastlina sama. 

Ako to teda vlastne je ?

 Je to len ďaĺší ťah marketérov, alebo celkom efektívna a zmysluplná prax?

Napriek kritike a pochybovačom.
Vedci a vynálezcovia sa však nevzdávajú a stále hľadajú a objavujú nové  spôsoby  komunikácie rastlín.
Pred niekoľkými rokmi vedci z Kalifornskej univerzity v San Diegu objavili signálny mechanizmus, ktorý riadi prieduchy rastliny . Pri vystavení istej  frekvencii sa prieduchy rastlín zatvárajú, pri inej otvorajú. Prieduchy sú zodpovedné za výmenu plynov, kyslíka, dusíka a CO2 čo znamená, že ich regulácia má významný vplyv na fotosyntézu.  Ak však frekvencia a jej časové pôsobenie hudobných zvukov nie je presne správne, bunkám hrozí dehydratácia, alebo zadusenie.  Experimenty ukázali, že vyššie tóny boli viac-menej priamo zodpovedné za zvýšenú výmenu plynov, ale na druhej strane ohrozovali  rastlinu dehydratáciou.
 Na vlne záujmu

o načrtnutý, doteraz málo známy život rastlín sa objavili viaceré dômyselné technické zariadenia a prístroje, ktorých cieľom je nielen zvýšiť výnos a zlepšiť stav rastlín, ale dokonca aj ľudských poslucháčov.

Hudba a rastliny

Viac TU  alebo TU

Vo Francúzsku sú populárne „super vintage“ CD so záznamami špeciálne vybraných diel klasickej hudby. V USA sú dostupné zvukové nahrávky určené pre konkrétne rastliny a konkrétne účely (zvýšenie veľkosti, zvýšenie počtu semien a pod.). V Číne sú v skleníkoch s veľkým úspechom inštalované „zelené generátory“ ktoré prenášajú rôzne zvukové vlny stimulujúce rast rastlín, ich fotosyntézu. 

K podobným experimentátorom možno k nim zaradiť aj  slovenského profesionálneho konštruktéra elektroniky Vladimíra Raffaja,  ktorý vyvinul prístroj  umožňujúci interpretácii signálov z rastlín, prenos dát do počítača  a ich následnú analýzu.
Vladimír Raffaj Hudba a rastliny
Hudba a rastliny 
Hudba môže mať vplyv aj na klíčenie semien . 

Publikácia v časopise „Journal of alternative and Complementary Medicine“ opisuje experiment, v ktorom hudba viedla k vyššiemu percentu klíčenia a rýchlejšiemu klíčeniu. 

Možným vysvetlením, prečo rastliny reagujú pozitívne na klasickú hudbu a nie na heavy metal, je to, že v klasickej hudbe sa používajú čistejšie tóny, kým heavy metal je plný gitarových efektov ako skreslenie a overdrive, ktoré rozhodne nemôžeme považovať za čisté tóny!

A tak sa zrodil nápad ozvučiť SIGNÁLY z  rastlín primeranou hudbou.

Všetko sa začalo vo februári roku 1966, keď policajný expert CIA, odborník na detektory lži, Cleve Backster možno zo zvedavosti alebo z nudy pripojil svoj detektor lži na listy dracény. Očakával, že na jeho zapisovači uvidí pokles krivky povrchového odporu ako reakciu na zaliatie rastliny. Na jeho veľké prekvapenie detektor sprostredkoval reakciu, ktorá by u človeka zodpovedala vysokému emočnému vzrušeniu. Stalo sa to aj v momente, keď mu napadlo popáliť list rastliny zápalkou.
 Okamžite si uvedomil význam svojho objavu a v pokusoch pokračoval ďalej. Kvetiny sa prejavovali podľa jeho očakávania. Pri zalievaní krivka naznačovala spokojnosť, pri odtrhnutí listu zaznamenalo zariadenie typickú poplašnú reakciu . To naznačuje, že rastliny aj napriek chýbajúcej nervovej sústave reagujú podobne ako živočíchy.

Backsterov efekt

Kritici nakoniec takzvaný Backsterov efekt vzali na vedomie. Ďaľšie experimenty neskôr preukázali, že rastliny reagujú aj na iné a veľmi slabé signály. Backster neskôr zistil, že rastliny, ktoré vyrastajú vedľa seba určitú dobu, udržujú spolu kontakt. Zdá sa, že tieto spriatelené rastliny spolu komunikujú aj na pomerne veľké vzdialenosti. Môžu rastliny  komunikovať doteraz neobjavenými informačnými kanálmi?

 

EPILÓG 

hudba a rastliny

Ak  premýšľame o našej planéte, existujú dôkazy, že rastliny sa dokážu brániť. Neúnavne zarastajú priestory, ktoré sme im vzali a dokonca majú schopnosti zahladiť devastáciu prírody spôsobenú nami  ľuďmi. Metafyzici dokonca hovoria, že rastliny boli na tejto planéte nielen skôr ako ľudstvo, ale že ho aj prežijú. Je najvyšší čas prejavovať im pozornosť a rešpekt aký im právom patrí. 

Rastlinám sa  nedostáva veľkú úcta. Kosíme a chodíme po nich, pálime, zbierame a jeme. Nájdime si trochu času, aby sme si uvedomili, aký neuveriteľný môže byť malý zelený výhonok.

Blog Hudba a rastliny napísal a editoval PhDr. Milan Kožiak

Isaac & Nora

Isaac & Nora

sú dve kórejské deti, ktoré žijú spolu s rodičmi vo francúzskom Bretónsku. Učarovali miliónom už v roku 2019 piesňou “VEINTE AñOS”, ktorú si nestrojene zaspievali a zahrali spolu s otcom Nicolasom, len tak na lavičke za domom.

Inokedy si zájdu do lesa, sadnú pod machom obrastený strom a dajú niečo také úžasné ako je GRACIAS A LA VIDA” (Vďaka životu), kubánsku pieseň, ktorú svojho časy spievala Joan Baezová.

Už prvé video,

ktoré zverejnila ich mama Catherine s piesňou Viente años ich katapultovalo na obežnú dráhu Zeme. Niektoré ďalšie mali už pred pandémiou na sieťach súhrnne aj viac ako 50 mil. zhliadnutí. Nora dokáže celkom prirodzene spievať v najrôznejších jazykoch, popri angličtine a francúzštine aj španielsky, portugalsky, dokonca nemecky, taliansky, alebo napr. aj v arabsky – čo z nej urobilo v arabskom svete obrovské lákadlo osobitne pre jej rovesníčky. Sama sa z toho smeje a hovorí, že aspoň ušetrili rodičom financie na ich štúdium.

 

Už pred pandémiou

sa vychýrené hudobné festivaly šli o ich vystúpenie pretrhnúť. Vyhýbali sa im však ako mohli. Dokonca sa na istý čas “ukryli” v jednej latinskoamerickej krajine. Paradoxne tým rástla ich príťažlivosť a organizátori festivalov ich lákali snovými horármi za dve-tri pesničky .

Ako čas plynul

stali sa z nich tínedžeri, ktorí v ničom nestratili na svojej príťažlivosti. Nenechám si ujsť žiadne ich video, ale v čom spočíva to tajomstvo ich úspechu nedokážem pomenovať. Možno je to celým ich prejavom, ktorým prenášajú na divákov svoju auru pokoja, vľúdnosti, náklonnosti a bezpečia. Možno tým, že ľudia v tomto hlučnom svete ešte celkom nestratili cit pre takýto nežný, neafektovaný prejav a spev, ktorý očisťuje naše zmätené duše? Možno aj tým, že túžime po panensky čistej, nefalšovanej hudbe, ktorá nepozná hranice, spája kultúry a srdcia? To je niečo čo všetci potrebujeme a zvlášť v týchto ponurých dňoch. Nedávno som ich uvidel prvýkrát hovoriť pred kamerami. Posúďte sami.

https://youtu.be/ciROJ5r-mGs

A na dôvažok

ešte český text spomínanej  nádhernej piesne

GRACIAS A LA VIDA” (Vďaka životu). 

sem vděčná životu, který mi daroval tolik

Dal mi dvě jasné hvězdy (oči), kterými, kdykoliv je otevřu, přesně rozliším černé od bílého A na vysokém nebi, pozadí plné hvězd A mezi davy muže kterého miluji. Jsem vděčná životu, který mi daroval tolik Dal mi sluch, jež ve svém širokém rozsahu Zaznamenává v noci a ve dne cvrčky a kanárky, Kladiva, turbíny, štěkání, bouře A ten hlas tak něžný mého milovaného Jsem vděčná životu, který mi daroval tolik Dal mi zvuk a abecedu A s nimi též slova kterými myslím a říkám Matko, příteli, bratře, a světlo osvícující Cestu duše toho, kterého miluji Jsem vděčná životu, který mi daroval tolik Dal mi chůzi mých unavených noh, S nimiž jsem prošla města a louže, Pláže a pouště, hory a roviny, A přišla k tvému domu, tvé ulici a tvému dvoru Jsem vděčná životu který mi daroval tolik Dal mi srdce které rozrušuje moji hruď Když pozoruji plody lidského důmyslu Když pozoruji dobro tak odlišné od zla Když se dívám hluboko do tvých jasných očí Jsem vděčná životu, který mi daroval tolik Dal mi smích a dal mi pláč A tím já rozlišuji radost od smutku Které jsou dva zdroje mé písně A zdroje vaší písně, která je tou stejnou písní A zdroje písně celého lidstva, která je mou vlastní písní Jsem vděčná životu, který mi daroval tolik … .

 

 

Isaac & Nora

viac napr. TU, alebo TU

blog Isaac & Nora napísal a editoval Milan Kožiak

Absolut Privat Satelitte Music TV Channel

Absolut Privat Satelitte Music TV Channel

Hudba …,  Tanec  …,  Spev  …,

hovoria aj keď sa nedostáva slov a nádej …, tá je ešte živá.

C MusicBEST MUSIC CHANNEL

V prípade, že sa videofilm nezobrazí skúste nasledovný automaticky prehrávaný zoznam skompletizovaný podľa priloženého playlistu.

Satelit C Music Play list
Satelit-C-Music-Play-list
Absolut Privat Satelit TV Channe
Bond Girls
Absolut Privat Satelit TV Channe

C MUSIC TV sa od svojho vzniku v roku 2007 zameriava na klasickú a filmovú hudbu.  Od roku 2017 sa ako C Music+ stala súčasťou spoločnosti  Stingray iConcerts. V súčasnosti je prostredníctvom satelitov (free SAT) a káblových rozvodov dostupná  vo viac ako  80-tich krajinách Európy, Ázie a Afriky.

C MUSIC +
otvoríte kliknutím na obr.

Táto asertívna spoločnosť sa medzičasom stala globálnym poskytovateľom hudobných služieb a popri hudobných televízií vlastní aj niekoľko desiatok rozhlasových staníc, prémiových TV  4K UHD, ponúka karaoke produkty, hudobné nosiče a aplikácie na internete.

Je otázkou či táto globalizácia trhu s hudbou bude na prospech kvality hudobnej kultúry.

Privat Satelitte Music Channel
Vanesse-Mae

 

Privat Satelitte Music Channel
Hudba …,  Tanec  …,  Spev  …, svet plný krásy a zázrakov

Privat Satelitte Music ChannelPrivat Satelitte Music Channel

HUDBA A SPÁNOK

HUDBA A SPÁNOK

Účel, kritérium výberu, réžijné aspekty realizácie.

V hudobno-slovných modifikáciách AT znie hudba po celý čas v pozadí. Jej funkcia je sekundárna. To však neznamená je druhoradosť. Jej poslaním je hudobne dokresliť a dopĺňať prednes sugescií (relaxačných, imaginatívnych, aktivizačných). Výber hudby a jej skoro vždy potrebná úprava by mala, popri formálne ilustratívnej funkcií, tiež vyvolávať potrebný psychologický účinok odpútavania sa od okolitého prostredia a prehlbovania psychofyziologických procesov uvoľňovania celého organizmu, vrátanie zmiernenia, stíšenia mentálnej aktivity. Zvládnutie tejto fázy je predpokladom ako spánkových tak aj aktivizačných záverov takýchto modifikácií AT. Túto úlohu môžu splniť ak jej harmonicky vyrovnaná hudobná línia pôsobí na väčšinu poslucháčov ako príjemné „zvukové pole“ a vnímanie jej formy a obsahu ustúpi do pozadia.

Základným kritériom výberu hudobných skladieb a výňatkov bol preto muziko- terapeutický „izoprincíp“ vyjadrujúci potrebu výberu takej zostavy hudobných diel (častí), ktoré v úvode najprv mierne korešpondujú s predpokladaným negatívnym psychickým rozpoložením poslucháča, trápiaceho sa ťažkosťami pri zaspávaní. V strednej časti toto rozpoloženie neutralizujú a v závere prehĺbia spánkové uvoľnenie.
V hudobne zložke predspánkovej relaxačnej nahrávky PSYCHOBALZAM boli použité skladby, upravované motívy a výňatky z nasledovných diel:
00:01 P.I. Čajkovskij – Spiaca krásavica, Baletná siuta, Adagio, 
01:22 A.Vivaldi - Alla rustika, Koncert č. 4, G-dur, Adagio, 
03:26 W. A. Mozart - Koncert pre klavír a orchester C- dur, K.z. 467, Andante,
07:52 A.Marcello - Koncert pre hoboj a orchester d-mol, Adagio, 12:45 J. Pachelbel - Kánon D-dur pre trojo huslí a generálbas, 
18:20 A.Dvořák - IX. Symfónia E- mol, Z nového sveta, Largo, 
25:30 J.S. Bach - Air z III. Suity D-dur 
Úvodná časť rezonuje s disharmonickým psychickým rozpoložením potenciálneho poslucháča a jej cieľom je akési “intro” , ktoré zväčša nevyvoláva primerané relaxačné odozvy. Až po nej nasleduje výber skladieb a výňatkov s príjemnou melodikou, upokojujúcim, neskôr až tlmiacim účinkom. Takýto účinok vyvoláva predovšetkým pravidelný a pokojne plynúci rytmus, zmierňujúce až pomalé tempo a citlivý prenos dynamiky z jednej skladby do druhej. Za najvyhovujúcejšie sú v tomto zmysle považované diela z hudobného baroka a klasicizmu, prípadne i pokojné imaginatívne časti impresionistických diel. V hudobno-slovnej imaginatívnej modifikácii AT nazvanej PSYCHOSIESTA boli celkom úspešne použité skladby známych autorov komponujúcich inštrumentálnu a elektronickú hudbu.
Pôvodný zámer vkladať prednes textu do vopred pripravenej hudobnej kompozície sa neukázal schodný. Nedarilo sa ho zosúladiť zo súbežne znejúcou hudbou. Slovný prednes bol preto vždy nahrávaný samostatne a nezávisle na hudobnom podklade. To umožnilo presnejšiu postsynchronizáciu s vybranými hudobnými motívmi. Tie boli následne rovnako upravované, prispôsobované slovnému prednesu a so zreteľom na hudobno-slovný kontrapunkt, najmä v závere jednotlivých sekvencií.
PSYCHOBALZAM hudba a spánok
Majster zvuku Gustáv Šorál a psychológ PhDr. Milan Kožiak – pri finalizácii pôvodného, prvého vydania Psychobalzamu (OPUS 1983). Na realizácii digitalizovaného vydania v roku 2014 sa podieľal majster zvuku Ing. Juraj Ďuriš.
Teoretické pozadie realizácie a overovanie prípravných nahrávok.

Podstata hlavného psychofyziologického účinku spojenia hudby a slova spočíva, v zmiernení vplyvu tzv. vmedzerených asociácií a negatívnych emócií poslucháča. Tieto vmedzerené asociácie predstavujú rôzne rušivé myšlienky, predstavy, spomienky, obavy, neistota, alebo aj pociťovanie bolesti. Výsledky boli mimoriadne povzbudivé. V mnohých prípadoch experimentálneho overovania prípravných nahrávok na rôznych pracoviskách po celom Československu, dochádzalo u probantov, pri optimálnom hudobno-slovnom kontrapunkte až ich blokovaniu.

Na tomto, z hľadiska účinku cennom blokovaní negatívnych, rušivých asociácií a emócií má významný, ak nie rozhodujúci podiel vhodná hudba. Táto zasahuje primárne podkôrové centrá a viac pravú mozgovú hemisféru ako ľavú. Vyvoláva príjemné, utlmujúce pocity, ktoré následne znižujú aktivitu šedej kôry mozgovej, čím ju pripravujú na prijatie ďalších súbežne znejúcich zvukových signálov, najme reči. Týmto spôsobom sa vytvára možnosť účinného globálneho ovplyvnenia “zasiahnutia“ oboch hemisfér a viacerých vrstiev mozgu a psychicky človeka.
Masívnosť súčasného pôsobenia hudby a slova sa prejavuje efektom synergie, ktorý nemožno považovať len za lineárny súčet dvoch činiteľov. Opakované merania poklesu aktivačnej úrovne organizmu človeka, poklesu jeho neuropsychickej tenzie pri vývoji Psychobalzamu, to objektívne preukázali. Efekt súzvuku slova a hudby bol signifikantne výraznejší ako tomu bolo iba pri prednese štandardnej predlohy samotných predspánkových sugescií, alebo len pri po počúvaní podkladovej predspánkovej hudby.

Uvedené konštatovanie sa opierajú o objektívne merania bio-elektrickej aktivity, prostredníctvom kožno-galvanického reflexu, ktorého pokles nie je ovplyvniteľný vôľou.

Viac TU

HUDBA A SPÁNOK